"יירוק" מבנים קיימים

בנייה ירוקה היא טרנד הולך וגובר, המוצע כיום על-ידי חברות בנייה רבות תוך שימוש נרחב במילה "ירוק".

השאלה היא מי באמת עומד בתקנים הירוקים. כך תשמרו על איכות הסביבה, תחסכו באנרגיה ותשלטו בהוצאות השוטפות:


על מנת להפוך בניין ישן ובזבזני לנכס יעיל וחסכוני באנרגיה, עליכם לדאוג לבידוד תרמי נכון של הקירות החיצוניים, הקירות הפנימיים, החלונות ופתחים נוספים. כמו כן, כדאי ליצור הצללות ושדרוג גגות בשיטה הירוקה.
הבנייה הירוקה אמנם נחשבת בטעות ליקרה, אך החזר ההשקעה הראשונית הממוצעת לדירה הוא קצר טווח, ועשוי לקצץ בהוצאות צריכת החשמל (חימום, תאורה וקירור) בהיקף של כ- 25 אחוזים לשנה.
מחקר משנת 2013, שהתבצע על-ידי חגי קוט – מומחה לכלכלה סביבתית, כלכלה בת קיימא ומדיניות סביבתית – וד"ר דוד כ"ץ, מרצה בחוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה, בדק את עלויות הבנייה הירוקה בבנייני מגורים בישראל.

 

 

במחקר, שהוזמן על ידי המשרד לאיכות הסביבה, צוין כי ההשקעה בעלויות איננה גורמת לעלייה במחירי הדירות לצרכן, אלא משנות את חלוקה ההשקעה הראשונית בתקציב הבניה עצמו, כך שבטווח הרחוק ההשקעה הופכת לכדאית גם עבור המשקיע הראשוני, היזם או הקבלן בזכות חסכון באנרגיה.
קוט וכ"ץ מציינים במחקרם דוגמאות לחיסכון ארוך טווח בהתגלמות שמירה על הבריאות לצורך הורדת דמי הפרמיה בפוליסות הביטוח הנדרשות לצורך קבלת משכנתא, חיסכון ימי מחלה והיעדרות אשר אמורים להיגרע מהסכום הכולל של הפנסיה במקרה אחר, שמירה על איכות הסביבה (חיסכון במים, חשמל וכד') ועוד.


על פי נתוני התאחדות הקבלנים, עובדה זו נכונה גם בנוגע לשיפוץ, שדרוג או שיפור מבנים קיימים. אף הם הגיעו למסקנה כי בניית בניין ירוק מייקרת את עלויות הבנייה בין 6 ל-8 אחוזים בממוצע. הקמתו של בניין ירוק מתחילה משלב התכנון, וכוללת את מיקום המבנה על הקרקע, בנייה בחומרים מבודדים ומשמרי אנרגיה, מיקום חלונות בהתאם לחשיפת השמש, יצירת הצללות על המבנה ועוד.


התשואה העיקרית המתקבלת מהשקעה במבנים ירוקים תחסוך באנרגיה, תקטין את צריכת החשמל, ותתרום בטווח הארוך לעלייה באיכות החיים. על כן, הנהנה העיקרי הבית הירוק הוא הדייר עצמו ו/או בעל הנכס המשכירו לדיירים.
מעוניינים לקבל עוד מידע על אודות יתרונות הבניה הירוקה ודרכי יישומה? הקליקו.