בעיית יישום תמ״א 38 בגלל מחסור בתשתיות בערים



 תמ"א 38 היא הברקה ישראלית, שאמורה הייתה לפעול לטובת כל הצדדים. 
ב-14 באפריל 2005 אישרה ממשלת ישראל את החוק למיגון אזרחיה מפני רעידות אדמה ומתקפות טילים. בתחילה הותרו חיזוק מבנים והוספת שתי קומות בלבד לבניין.

לפי חוק, דיירי הבניין המשופץ אמורים היו לקבל חדר או חיזוק מבנה מבטון ללא עלות, העירייה התעתדה להגדיל את סכום הארנונה ולחדש שכונות שלמות, שהוקמו לפני עשרות שנים.
נוסף על כך, התעתד היזם להרוויח ממכירת הדירות בקומות העליונות.

כבר ארבע שנים ממתינים תושבי בניין משותף לאישור העירייה עבור פרויקט תמ"א 38 לחיזוק מבנים. תכנית מתאר ארצית (תמ"א) 38 נועדה לשפר, לשפץ ולחדש מבנים ישנים על מנת להבטיח את יכולתם להתמודד עם רעידות אדמה.
כוונת המחוקק הייתה לאפשר שיפוץ וחיזוק יסודות של בתים ישנים.
מדובר בהליך ארוך, בירוקרטי ומתיש, שמעמיד את הדיירים בפני מצבים מאתגרים. במקרה של הדיירים בבניין הזה ברמת גן, היזם התייאש וויתר על העסקה, על אף שאמור היה להרוויח לא מעט ממכירת הדירות הנוספות בנכס החדש, שהתעתד לקום בשטחם.
יש לציין כי במקרים לא מעטים, המבנים מוזנחים וסובלים מהיעדר ממ"ד מקלט או חדר ביטחון לעתות מלחמה.
כדאי לדעת, כי המוקד העירוני הציע לדיירים במבצע צוק איתן ללכת עם הילדים למקלט הציבורי, הנמצא במרחק 450 מ'.
ישנם מקרים, שבהם המקלטים אמנם קרובים, אך נעולים ואינם ראויים לשימוש.
לטענת דיירי אותו בניין ודיירים נוספים מאזורים אחרים, הרשויות מערימות קשיים בקידום מיזמי תמ"א 38.


כל רשות מקומית מחזיקה במדיניות משלה בנושא תמ"א 38, שכן כיום עדיין מדובר בחוק בלתי מחייב.
יש ראשי ערים תומכי תמ"א ויש כאלה שלא, וכל ראש עיר יכול לנהוג כרצונו, אך בכל הערים והרשויות המקומיות קיים מחסור בתשתיות, שיעמדו בשינויים כגון אלו.
ישנן רשויות המקשות בתקנים ואינן מוכנות להתפשר לגבי הקמת מקומות חניה לדירות החדשות, כאשר הדרישה מהפרויקט היא לחניה וחצי או שתיים לדירה.
כמו כן, ערים הסובלות מצפיפות גבוהה אינן מתירות לממש את הזכויות המקסימליות המותרת בתכנית תמ"א 38, בגלל חוסר בתשתיות חינוך, בתי ספר וגני ילדים, ובתשתיות תנועה – צפיפות תנועה צפוייה בשעות העומס.
גורמים מעכבים נוספים ליישום תכנית תמ"א 38 הם: עמידה בתקנים של בנייה ירוקה, נגישות, גובה מקסימלי, דרישות פונקציונליות לביצוע חיפויים שמפריעים לדיירי המקום וכיו'.

הוספת יחידות דיור מעמיסה על התשתיות הקיימות וכופה על הרשויות לפתחן ולהרחיבן – מה שמכביד על התקציב ומאלץ את ראשי הרשויות לבצע חלוקת משאבים וסדר עדיפויות התלויים בהוצאת התמ"א 38 לפועל.
המוצא הנוח והזמין ביותר הוא עיכוב פרויקטים, ואף ביטולם.
פיתוח התשתיות וקידום תמ"א 38 יחולל שינוי מהותי בחברה הישראלית. תכנית זו תסייע הן בשיפור מבנים קיימים והן בהקמת נכסים חדשים – מה שיביא, בסופו של דבר, לסיוע בפתרון משבר הדיור במדינת ישראל.
מעוניינים לקבל עוד מידע על יתרונות תכנית תמ"א 38 ודרכי יישומה?
הקליקו